Тайм-менеджмент. Як навчити підлітка мистецтву планування
Олександра Брашовецька, керівниця проєктів та освітніх партнерств в КМДШ, ділиться практичними порадами для дітей та батьків – як навчитися планувати свій час, виставляти пріоритети в задачах, все встигати, бути ефективними та зберігати внутрішній баланс.
Час – це єдине, що не можна накопичити, він не зберігається і не примножується.
Із прискоренням ритму життя та доступом до сучасних технологій, взаємини із часом перейшли на інший рівень. Тепер його постійно «бракує». Хоча телефонний зв’язок та Інтернет мали спростити й пришвидшити комунікацію, вийшло навпаки. Гаджети стали так званими «крадіями часу». Щодня середньостатистичний підліток отримує близько 500 сповіщень, використовуючи від 3 до 5 соціальних платформ. За дослідженням Connected Kids, 77% підлітків використовують соціальні мережі як засіб проведення часу. Більше половини опитаних мають FOMO – страх щось пропустити. Таким чином, думки підлітка постійно завантажені і отримують нову інформацію.
Від того, наскільки ефективно ми розподіляємо час, залежить успіх у досягненні поставлених цілей. Адже час – це ресурс, який ми обмінюємо на спілкування, знання, інші ресурси, зокрема зв’язки та гроші. Саме тому важливо формувати навички управління часом ще в школі.
Тайм-менеджмент – це процес організації та планування розподілу часу та здійснення свідомого контролю за часом, який ми інвестуємо в різні сфери нашого життя.
Варто зазначити, що управління часом – це комплексна навичка, що включає в себе:
- організованість, тобто здатність розумно планувати і впорядковувати свою діяльність;
- пріоритезацію – здатність визначати пріоритети та ключові завдання;
- постановку цілей та планування – навичку розподіляти завдання задля досягнення цілі;
- делегування – як інструмент передачі окремих завдань та відповідальності за їх виконання;
- стрес-менеджмент – саморегуляцію та здатність керувати станом емоційного стресу у різних обставинах;
- комунікацію – тобто побудову ефективної взаємодії з оточуючими.
Як покращити навички тайм менеджменту. Поради для дітей та батьків
- Постановка цілей: довгострокових та короткострокових.
Регулярна практика цілепокладання допоможе зрозуміти, до чого ви прагнете, яких результатів хочете досягти. Варто починати з довгострокового планування, адже досягнення великих цілей потребує часу і більшої кількості кроків. Цілі мають бути конкретними та вимірними.
В КМДШ ми практикуємо цілепокладання із використанням планеру учня. На початку року учні спільно з ментором здійснюють річне планування, визначаючи ключову ціль на кожен місяць. Цілі можуть мати різні спрямування: навчальні, творчі, особистісні. Це дозволяє нам формувати проєктне мислення у школярів.
- Планування та ведення календаря
Планування – це 50% успіху, адже дозволяє побачити, як розподілено завдання, визначити наявний час та вплив на кінцеву мету. Важливо здійснювати регулярну самоперевірку щодо досягнення завдань і наближення до результату. Для фіксування строків і важливих подій допоможе календар: зустрічі, завдання та навіть час на себе – все це можна додати у розклад дня.
Учні в КМДШ фіксують план на тиждень із конкретними діями та завданнями у своєму планері. Це дозволяє учню відстежити свій поступ, зрозуміти, що вдалося або не вдалося, спробувати різні стратегії досягнення цілей.
- Фокусування та пріоритетність завдань
З розподілом щоденних завдань допоможе To do list. Визначте, яке із ваших завдань є критичним до виконання сьогодні, щоб дійти до поставленої мети. У КМДШ ми використовуємо магічне правило трьох. Воно означає, що не треба робити все й одразу. Важливо сфокусуватися і визначити, що є пріоритетним.
Для великих цілей визначити пріоритетність дозволить матриця Ейзенхауера, що складається із 4-х квадратів, що мають різний пріоритет.
Фокусування – складний, але дієвий інструмент. В середньому, людина витрачає близько години робочого часу на день, перемикаючись між завданнями.При якісному плануванні, віконце «важливе і термінове» має лишатися пустим. Основний фокус своєї уваги варто приділяти важливим завданням, адже саме вони наближають до мети.
Тайм-менеджери використовують правило «золотої години». 2-3 «золоті години» на день мають потужний ефект, адже наша ефективність зростає, коли ми займаємося однією справою, не розпорошуючи свою увагу.
Для цього необхідно:
- визначити ключове завдання, яке потребує вашої цілковитої уваги;
- встановити таймер на 60 хвилин (для когось може бути менше або більше, залежить від вашої здатності до фокусування);
- вимкнути усі сповіщення та переконатися, що вас не турбуватимуть інші люди (наприклад, поставити на стіл табличку з проханням не турбувати);
- виконувати поставлене завдання упродовж визначеного часу, не відволікаючись на зовнішні чинники. Якщо вже відволіклися – зробіть перерву і знову сфокусуйтеся.
Ефективний тайм-менеджмент дозволяє розподілити час із урахуванням потреб та побажань. Саме так формується звичка – цінувати свій час і поважати час інших.