Київ Львів
Про КМДШ
Контакти
Як привчити дитину до читання?
20.03.20
20

Як привчити дитину до читання?

Оксана Шпортько, дитяча письменниця та викладачка курсу “Я – письменник” у КМДШ_Weekend про те, як показати дитині, що читати важливо та про навички, які отримає дитина через читання

Оксана Шпортько є авторкою дитячих книжок, казкотерапевтом та викладачкою перевтілення “Я – письменник” у Школі вихідного дня КМДШ у Києві. Разом з пані Оксаною ми поспілкувалися про те, які перші кроки у привчанні дитини читати можна зробити та як саме реалізуються ці навички на перевтіленні “Я – письменник”.

 

Пані Оксано, як ви вважаєте, чому навички сторітеллінгу та абстрактного мислення є важливими сьогодні? Та чи потрібні вони взагалі?

Мислення завжди було, є і буде важливою перевагою, в будь-якому середовищі і суспільстві в цілому. Мислити мудро, а говорити доступно – це те, що визначає людину як носія high level skills. Storytelling дає можливість висловлюватися вільно, проявляти своє я, відкривати свій внутрішній світ.

Сьогодні це важливо ще й з огляду на розвиток IT технологій, штучного інтелекту (АІ), появи на ринку праці нових професій і зникнення звичних, так званих нудних, де людина не має можливості проявити такі свої навички як креативність та інноваційність.

Які саме soft skills отримає дитина на перевтіленні “Я – письменник” у Школі вихідного дня? 

Є таке складне поняття – дивергентне мислення. Це здатність людини вирішувати одне завдання чи проблему за допомогою різних підходів, знаходячи декілька рішень. Його порівнюють ще з креативним мислення. Саме ці навички розвиває дитина, звичайно неусвідомлено, бо в процесі створення історій діти проявляють свою безпосередність, любов до навколишнього світу, пізнають його через фантазії і слово.

 

Які підходи ви використовуєте, щоб донести інформацію курсу саме дітям?  Як зазвичай проходить заняття?

Творчо і під гаслом: навчай, розважаючи. Ми вивчаємо теоретичну частину, відповідно до теми заняття, після чого вся група бере активну участь у створенні історії-казки. Тобто наше заняття перетворюється на таке собі середовище, в якому діти знайомляться з граматикою фантазій та мистецтвом вигадування історій (створені на занятті казки обов’язково промальовуються). Минулого року ми з дітьми підготували збірки казок для кожної групи. Діти з нетерпінням очікували книжечки, впізнавали свої малюнки і ідеї, які пропонували для історій.

Багато батьків бажали б зменшити час, який дитина проводить з гаджетами. А читання книжки на думку багатьох – один з найкращих видів дозвілля. Але що робити батькам, діти яких ніяк не хочуть читати.  Як показати, що читати – це круто та ввести це у звичку?

Людина, яка не читає, немає ніякої переваги перед тією, яка читати не вміє. На жаль, це правда. Особливо зараз, коли інформація стала новою валютою. Проте, для дитини – це не аргумент. Тут потрібен інший підхід.

Переконана, нудно – коли не цікаво. Це стосується будь-якого предмету. Якщо не пробудити інтерес, дитині буде все одно – корисно це чи ні, знадобиться ця навичка у майбутньому чи стане безглуздою тратою часу. Томаса Едісона, наприклад, вважали у школі відсталим і рекомендували його матері перевести сина на домашнє навчання. А йому просто було нудно у середовищі, де навчання скоріше за все видавалося генію посереднім.

Так само і Уїнстон Черчілль спрямовував свою увагу тільки на ті предмети, які надихали і відверто захоплювали. Щоправда, варто відзначити, в списку його інтересів були книжки, які він із задоволенням читав, що зрештою допомогло стати у майбутньому блискучим оратором, генієм афоризмів і цитат.

Також не забувайте, що діти в усьому нас наслідують. Пропонуйте гарний приклад, читайте самі. Або слухайте разом аудіокнижки. Формат можна обрати будь-який, в залежності від особливостей сприйняття, головне бажання.

Коли діти запитують мене: «Навіщо читати?» я, відчуваючи їх скепсис, наводжу приклади видатних людей, які вплинули на хід історії і змінили цей світ, читаючи щодня: Білл Гейтс, Ілон Маск, Марк Цукерберг, Річард Бренсон. Діти замислюються, адже для них є важливими лідери думок та авторитетні постаті, люди, які досягли успіху. Будьте у тренді, відчувайте зміни, і тоді зможете мотивувати дітей, бо вони відчуватимуть ваше прийняття змін і готовність до них, а не ваші страхи і заперечення.

 

На вашу думку, чи є різниця, що саме читає дитина? Чи будь-який жанр підходить для початку? Наприклад, зараз все більше людей почали сприймати комікси більш серйозно. І взагалі,  цей жанр перезавантажується і стає повноцінним видом мистецтва у очах всіх, а не тільки у прихильників. 

Давайте згадаємо, комікс народжується завдяки тандему двох професіоналів: письменника та художника. Тож діти, самі того не усвідомлюючи залюбки не тільки читають, а й самі створюють оригінальні комікси, приміряючи на себе професію художника та майстра слова. І виходить у них це чудово. Ми часто робимо комікси на заняттях, які проходять в рамках сезонних таборів. Деякі роботи просто фантастичні, хоч зараз можна брати і друкувати у відповідних освітніх виданнях або як окрему авторську роботу.

 

Ви згадали аудіокнижки. Як письменниця та викладачка, чи вважаєте ви, що аудіокнижка може бути гідною альтернативою друкованої або електронної?

Коли є вибір – це чудово. Аудіо, електронна чи паперова – книжка залишається книжкою і виконує свою головну місію – стає таким собі кінотеатром, у якому можна побачити “оскароносний” фільм. Для дошкільнят і дітей молодшого шкільного віку аудіокнига стане приємною альтернативою, особливо, якщо в ній зібрані яскраві спецефекти (різноманітні звуки природи, голоси персонажів тощо).

Тим не менш, вибір формату – це скоріше питання зручності. Я наприклад, аудіокниги сприймаю важко, бо мені потрібен зоровий контакт і можливість робити нотатки. Для когось навпаки – сприйняття на слух більш прийнятне. В будь-якому разі важливий сам факт читання, ознайомлення зі світом літератури.

 

Пані Оксано, які лайфхаки є у вас для того, щоб розворушити дитячу фантазію і разом створити якусь історію на папері?

Діти люблять яскравих персонажів, пригоди, страшилки. Одним словом, action. Happy end теж не завадить.

 

І насамкінець, порадьте 3 книжки, які обов’язково треба прочитати дитині до 12 років.

Я раджу читати казки – українські народні (адже це наші традиції), а також фольклор народів світу. А якщо говорити про три книжки, то цікавими будуть: Казки Барда Бідла, Джоан К. Роулінг; «Пригоди Тома Сойєра», Марка Твена; «Чарівник Смарагдового міста», Олександра Волкова. Звичайно книжок дуже багато, головне, на мою думку, подружитися з ними, хай вони стануть друзями. Це буде вашою найбільшою інвестицією у розвиток інтелекту дитини і її здатності мислити нестандартно.

 

Вам може бути цікаво
Більше матеріалів
Цікаве від КМДШ без спаму
Отримуйте корисні статті, новини та анонси подій
Ваше ім'я *
Помилка заповнення
E-mail *
Помилка заповнення
Підписатися