

Як розвинути логічне та творче мислення у дитини?
Для людини дуже важливо навантажувати та розвивати обидві півкулі мозку. Мислення дитини надзвичайно пластичне, саме тому це час чудово присвятити розвитку логічного та творчого мислення. Викладач курсу “Я — мислитель” у Школі вихідного дня КМДШ у Києві пан Сергій розповів, чи правда існує поділ на людей “логічних” та “творчих”, як почати “прокачувати” мислення дитини та поділився практичними порадами, які можна почати застосовувати вже сьогодні.
Інколи можна почути, що люди поділяються на тих, у кого логічне мислення та на людей, у яких мислення творче, і що одне виключає інше. Чи ви згодні з цим? Можливо одночасно досягти успіхів у цих двох сферах?
У багатьох дослідженнях показано, що за розвиток логічного мислення відповідає ліва півкуля мозку, а за творче (евристичне) мислення – права.
Логіка в навчанні надзвичайно важлива. Логіка веде до строгості й обґрунтованості кожного кроку, сприяє розвитку критичності розуму, але сама по собі не приводить до творчого мислення. Без сумніву, для успішного розв’язання будь-яких завдань потрібні знання, що пов’язані певними логічними зв’язками. Але для творчого мислення цього замало. Щоб сформувати творчо орієнтовану особистість з нестандартними підходами до розв’язання проблем і самостійністю суджень, потрібна інтеграція обох півкуль.
Тому неправильно вважати, що один тип мислення абсолютно виключає інший. Звичайно, можна взятися виключно за тренування одного типу мислення і не чіпати інший. Але ж тоді, якщо провести паралелі з фізичними тренуваннями, це начебто тренування однієї правої ноги в футболіста, адже вона частіше використовується. Або навантаження і фізичні вправи виключно для рук – для спортсменів, що підіймають штанги.
Світ є цілісним. Кожна особистість — цілісна. Саме тому потрібен цілеспрямований розвиток як логічної складової мислення, так і творчої. Найправильніше «надбудувати» творчу складову на логічній, як на міцному фундаменті.
Що саме являє собою курс “Я — мислитель”?
Курс “Я — мислитель” у Школі вихідного дня КМДШ розроблено так, щоб навчити дитину думати та вчитися, замість надати їй певний обсяг знань. Тому інформація та матеріали подаються так, аби діти продукували власні ідеї та розвивали так зване продуктивне мислення (productive thinking).
Продуктивне мислення розвивається тоді, коли дитина розв’язує нестандартні завдання, коли шукає нові підходи замість стандартних, самостійно освоює навколишній світ; коли використовує кмітливість для розв’язання будь-яких задач. І щоб даний тип мислення розкривався якомога гармонійно — протягом всього періоду навчання ми використовуємо завдання, котрі розвиватимуть два типи мислення:
- логічне мислення (logical thinking), для якого є характерним здатність аналізувати, оцінювати, сортувати інформацію
- творче/креативне мислення (creative thinking), при якому діти зможуть продукувати нові ідеї, мислити творчо, оригінально, бачити проблему в цілому.
В якому віці найкраще починати “прокачувати” мислення дитини? Які методи та підходи краще використовувати?
Дошкільний і молодший шкільний вік є найбільш сприятливим для розвитку пізнавальної сфери у дітей. Інтелект та критичне мислення – важлива складова розвитку особистості, тому необхідно поєднувати засвоєння знань з розумовим розвитком учнів.
Розвивати мислення дитини та її творчі здібності можна почати з п’ятирічного віку. Тим більше, що при правильному поєднанні навчальної та ігрової діяльності, правильному перемиканню уваги, чергуванні етапів навчання та відпочинку – діти в цьому віці схоплять все «на льоту».
Методів насправді дуже багато. На «Я – мислитель» ми будемо використовувати завдання, які формують у дітей здатність до аналізу та синтезу, абстрагування та перенесення, вміння класифікувати, порівнювати та виділяти суттєве, мислити за аналогією, бачити відмінності та закономірності, знаходити причинно-наслідкові зв’язки, а також вміння мислити асоціативно та шукати нестандартні підходи до розв’язання задач.
Аби періодично змінювати вид діяльності — включатимемо в урок різноманітні настільні ігри, що розвиватимуть логічне мислення. Використовуватимемо багато різноманітних інтерактивних матеріалів та тематичних відеоматеріалів.
Що таке ейдетика? Що саме можна розвинути у дитини за допомогою вправ на ейдетику?
Численні експерименти показали, що резерви пам’яті людини пов’язані з розвитком ейдетичної пам’яті. Звідси й назва методики — ейдетика. Якщо узагальнити, то можна сказати, що ейдетика — це способи розвитку пам’яті через образне й асоціативне мислення. Методика заснована на запам’ятовуванні інформації за допомогою зорових вражень, які допомагають утримувати та відтворювати в деталях образ сприйнятого раніше предмета або явища.
Ейдетика добре збільшує творчий потенціал. Дитина по новому починає ставитися до навколишнього середовища і до себе.
Всі переваги даного методу розкриються, якщо:
- завдяки ігровій формі навчання, створена невимушена атмосфера;
- інформація подана з урахуванням індивідуальних поглядів і особливостей вікового розвитку дітей;
- використовуються різноманітні навчальні матеріали: від улюблених іграшок і книжок до предметів побуту, тварин, транспортних засобів.
Найбільш ефективними вважаються такі методи ейдетики:
- Метод зорового промальовування
Ейдетичним чином можна запам’ятовувати літери, цифри, асоціюючи з ними яскравий, знайомий образ. Якщо дитина знову побачить даний предмет або зображення, то зможе з легкістю його відтворити. Наприклад, дитині пропонується картинка, на якій потрібно знайти заховану цифру: “Літера Т схожа на молоток, у неї є ручка, за яку зручно тримати та стукати: тук-тук-тук”. Щоб старшій дитині запам’ятати назву квартири або номер автобуса, теж можна застосовувати візуальні асоціації: 68 – вишня в окулярах (цифра 6 схожа на вишню, а 8 на окуляри).
За допомогою ейдетики можна вчити вірші й оповідання – у процесі розмови малювати знаки — невеликі схематичні малюнки, які найкращим чином зображають сказане. Дитина, дивлячись на власне зображення, легше і швидше зможе запам’ятати необхідний обсяг інформації.
- Запам’ятовуємо необхідну інформацію через образи та картинки
Беремо будь-яку картку та пропонуємо щось додатково уявити на ній. Наприклад: “А давай з тобою уявимо, що качка тримає рюкзак за спиною?”. Починаємо з 6 карток і поступово збільшуємо кількість. Це потрібно для того, щоб при необхідності запам’ятати назву чогось дитина змогла візуально з чимось цю річ порівняти, щоб пізніше відтворити в пам’яті. Такі образи дуже міцно осідають в пам’яті і згадуються у потрібний момент.
- Запам’ятовуємо необхідну інформацію за допомогою асоціацій
Щоб дитина запам’ятала необхідний ряд слів, складіть з них невелику веселу розповідь. При цьому слова повинні слідувати один за одним в правильній послідовності. Наприклад, слова для короткої історії для найменших дітлахів: дзьоб, качка, озеро, листок. Пропонуємо дитині придумати послідовну історію, в якій будуть зустрічатися дані слова: на березі чистила дзьоб качка і дивилася на озеро, по якому плив жовтий листок.
У рамках курсу “Я — мислитель” ви навчаєте дітей евристиці. Розкажіть, що це та як саме евристичний підхід до сприйняття речей може допомогти дитині у майбутньому.
Евристика – це розділ психології, що вивчає творче, продуктивне мислення. Йдеться саме про віднайдення способу розв’язання задач, що вимагають, крім базових знань та вмінь, ще й кмітливості.
Деякі психологи впевнені, що саме завдяки евристиці люди навчилися швидко та ефективно приймати рішення. І всі люди так чи інакше використовують її щодня, часто навіть не здогадуючись про це.
Декілька методів евристики, які ми будемо використовувати на заняттях у Школі вихідного дня:
- Метод мозкового штурму будемо використовувати для генерації нових ідей.
- Метод асоціацій та аналогій. Нові ідеї виникають на основі порівняння з іншими аналогічними ідеями й речами, що вже «відкриті»
- Метод контрольних запитань. Достатньо поставити перед розв’язання будь-якої проблеми наступні питання: Хто? Що? Навіщо? Де? Чим? Як? Коли? І ці відповіді допоможуть у розв’язанні проблеми.
Чи можете дати якісь поради батькам, адже ж напевно, що розвивати мислення можна не тільки в стінах школи?
- Читайте з дітьми книги! Або ж мотивуйте їх до читання. Саме книги допомагають людині стати різносторонньою особистістю. Зокрема, якщо говорити про розвиток логічного мислення, то найдоцільніше звернути увагу на художню, наукову та детективну літературу.
Якщо ви читаєте книгу разом, почніть читати початок, а потім попросіть дитину спробувати «додумати» кінець. Ви будете здивовані! У 90% якщо людина тренує логічне мислення, то з легкістю зможе передбачити кінцівку будь-якої книги.
Також великої популярності набирають різноманітні віммельбухи. Такі книги містять мінімум тексту (або взагалі не мають тексту) і наповнені кольоровими деталями. Кожна книжка має героїв, з якими відбуваються цікаві та кумедні події протягом дня, місяця, року. Така побудова книги дає можливість дитині фантазувати, кожного разу по-новому «читати» картинки і придумувати нові історії. Основне призначення таких книг — розвиток мовлення уваги та уяви.
- Граючись з дітьми надворі, звертайте їхню увагу на деталі навколо. Це дозволить успішно аналізувати і класифікувати властивості та ознаки навколишнього світу.
- Виконуючи будь-яку спільну діяльність з дітьми, можна зосереджувати їхню увагу на конкретній справі, пояснюючи для чого ви це робите, що буде, якщо ви цього не зробите, яким буде результат, якщо ви помилитеся.
- Вирішення спеціальних логічних та творчих завдань. В інтернеті та на полицях книжкових магазинів можна знайти чимало цікавих прикладів з такими завданнями.
_______________________________
Школа вихідного дня – напрямок приватної Креативної Міжнародної Школи для дітей 5-12 років. Заняття відбуваються у вигляді інтегрованих курсів (перевтілень) із різноманітних дисциплін. Навчання проходить щотижня – кожної суботи протягом цілого дня.
Кожен навчальний блок має тематичне спрямування та закінчується проєктами, що обирає та презентує кожна з груп.
Результат:
– отримання різноманітного практичного досвіду з різних видів діяльності;
– гармонійний розвиток дитини (творчий, фізичний, гуманітарний, природничо-технічний);
– розкриття талантів/ схильностей/ зацікавлень дитини;
– cоціалізація, цікаве спілкування в середовищі однолітків.
Суботні заняття від приватної школи КМДШ у Києві чекають на вас за адресами:
📍вул. Голосіївська 13Г
📍Дніпровська набережна 14Л (ЖК RiverStone)
Реєстрація на заняття https://bit.ly/3iXMpX9
Також ви можете придбати подарунковий сертифікат на відвідування Школи вихідного дня.
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.



