

Як розвинути навичку адаптивності у дитини?
Період адаптивного карантину багатьом дорослим показав необхідність розвитку “м’яких” навичок, і інколи навіть їхнє переважання над hard skills. Дітям також довелося навчитися приймати швидкі рішення, вчитися жити у стані невизначеності та адаптуватися до змін. Особливо яскраво можна дослідити цей феномен у навчальному процесі, бо шкільна освіта — це те, що не може зупинятися або відтерміновуватися.
Автор теорії когнітивного розвитку, а також дитячий психолог Жан Піаже дослідив, що існує дві підходи до поняття адаптивність: або ми можемо намагатися пристосувати свої звичні моделі поведінки й дії до ситуації, або ж під впливом цієї ситуації змінюємо свої патерни та стаємо частиною процесу. Слід зазначити, що будь-який з обраних способів не є легким для нашої психіки. Психологи порівнюють це з процесом здобування нової навички — нашому мозку доводиться виходити “out of the box”, і перша реакція — це, зазвичай, заперечення або захист.
Психологи порівнюють це з процесом здобування нової навички — нашому мозку доводиться виходити “out of the box”, і перша реакція — це, зазвичай, заперечення або захист.
Хоча дитяча психіка є більш “рухомою” і легше адаптується до змін — це правило актуальне для всіх. На перший план у навчанні вийшли навички, без яких сучасна дитина не зможе ефективно здобувати освіту. Ці навички найбільше піддалися змінам таі адаптації:
- Самоорганізація. На період віддаленого навчання, дитина має сама організовувати свій час і оцінювати відповідальність від прийнятого рішення. Вчитель не зможе прослідкувати, чим зайнята дитина під час онлайн-уроку, тому задача як викладачів, так і батьків – донести дитині важливість навчання та тайм-менеджменту (тут буде лінк на статтю про тайм-менеджмент від Саші).
- Гнучке планування. Світ зараз особливо швидкоплинний і багато планів зазнають змін. Дитячі плани також є нестабільними — змінюється формат навчання, формат канікул, та навіть способи проведення власного дня народження. Щоб адаптація під мінливість планів пройшла легко — варто розвивати те, що психологи називають дивергентним мисленням. Дивергентне мислення — це пошук різноманітних рішень, що вирішують певну задачу. Наприклад, якщо під час віддаленого навчання вдома зникає інтернет, як саме дитина може самостійно вирішити питання? Завчасно дізнатися пароль від WiFi найближчої кав’ярні? Тримати під рукою номер телефону підтримки? Вміти вмикати смартфон у режим інтернет-модему? Якщо пропрацювати всі моменти, які можуть викликати відчуття нестабільності у дитини — зміна планів пройде набагато легше.
- Медійна грамотність. Вміння самостійно шукати та оцінювати інформацію, особливо у сучасний час — це навичка, яка буквально здатна формувати особистість. В інтернеті існує безліч поглядів на одну й ту саму ситуацію, і задача батьків – навчити дитину перевіряти джерела та розвивати критичне мислення (тут лінк на нашу статтю про розвиток критичного мислення).
Адаптивність — це навичка, яку можна набути. У КМДШ ми впроваджуємо у навчальний процес вправи, що сприяють тому, що діти швидко орієнтуються у заданих умовах та мають гнучкий спосіб мислення. Ось лише декілька принципів, на які варто орієнтуватися, щоб розвинути адаптивність у ваших дітей:
- Досліджуємо альтернативні способи дій та мислення. У цьому допоможуть дебати, які впроваджені у КМДШ або ще простіший спосіб — дізнаватися більше про досвід людей, які опиняються у незвичних обставинах. У останньому допоможе перегляд фільмів, наприклад, таких як «Вигнанець» з Томом Генксом або “Марсіанин” з Метом Деймоном. Після перегляду можна обговорити з дитиною, які саме якості, на її думку, сприяли адаптації героїв у важких, нестабільних умовах;
- Мислимо позитивно. Як ми вже знаємо, адаптація часто супроводжується дискомфортом. Але не потрібно лякатися, такий стан — це звичайна реакція мозку на змінення патернів поведінки. Щоб дитина легко переносила такі стани, варто розповісти про позитивне мислення, головні принципи якого – зосередження на перевагах, а не на недоліках, на успіху та життєвих уроках, а не на помилках;
- Досліджуємо можливості, а не на перешкоди. Багато відомих підприємців кажуть, що криза — найкращий період для росту. Така філософія стане у пригоді й дітям. Що нового можуть зробити діти в умовах сучасного світу? Запустити Youtube канал з порадами з розвитку адаптації? Ввести денну йогу у звичку, навчаючись вдома? Запустити Telegram канал, у якому діти, які знаходяться на самоізоляції, змогли б знайти нових друзів? Пофантазуйте з дитиною щодо нових можливостей, щось цікаве обов’язково знайдеться!
Адаптивність — це навичка, яку можна набути. У КМДШ ми впроваджуємо у навчальний процес вправи, що сприяють тому, що діти швидко орієнтуються у заданих умовах та мають гнучкий спосіб мислення.
Розвиток адаптивності у дітей — це задача, якою опікуються як викладачі сучасних шкіл, так і батьки дітей по всьому світу. Дуже важливо вміти пристосовуватися до змін, приймати виклики сьогодення підготовленими та зберігати внутрішній позитив. Всього пів години на день, присвячені розвитку адаптивності, зроблять вашу дитину більш впевненою у своїх можливостях, а вас – спокійнішими за майбутнє ваших дітей.
Станіслав Білий, менеджер формаційної програми мережі шкіл КМДШ:
“Адаптивність проявляється в особистісній ефективності — здатності впорядковувати хаотично виникаючі фактори зі своїм звичним життям. Для цього ми у КМДШ впроваджуємо такі інструменти самоефективності, як:
-
Візуалізація мрії — ефективно управляти змінами можливо тоді, коли в тебе є визначені тобою орієнтири — куди ти плануєш прийти.
-
Цілепокладання — окрім самої мети, має бути вміння планувати, пріоритезувати, прораховувати ризики та змінювати власні плани.
-
Колесо балансу — особистісна ефективність полягає і в емоційному відновленні та стійкості.
-
“Мій важливий досвід” — аналіз наявного внутрішнього ресурсу для подолання викликів, що виникають зі змінами.
-
Стресостійкість — дихальні вправи, як заспокоїтись, вправи про те, як подолати тривожність. Робота зі сприйняттям.
-
Самодисципліна та формування звичок — ефективні методики, як виховувати в собі важливі/корисні/необхідні звички. Самодисципліна — те, що може врятувати та не дати звернути чи зупинитись на шляху до досягнення цілей.
-
Ефективне навчання — нові професії, нові знання та як їх ефективніше здобувати в інформаційну епоху”.
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.



