Київ Львів
Про КМДШ
Контакти
Як створювати сенси та бути адаптивними в умовах постійних змін
22.10.20
112

Як створювати сенси та бути адаптивними в умовах постійних змін

 «Скільки ми будемо жити – стільки буде змінюватися світ, тому маємо бути адаптивними.»

Що ховає в собі це поняття – цікавими думками та порадами на онлайн-зустрічі з нашою командою поділилася науковець, психолог, експертка з успішних трансформацій Юнона Лотоцька. Що ми дізналися?

Чому треба змінювати мислення

«Апельсин не відповідає за те, що з ним робить доля.» Так само і люди не відповідають за обставини, а несуть відповідальність за свій стан, за те, що віддають. Апельсин, коли його поміщують у соковижималку, «відповідає» смачним соком. Але, що з ним станеться він не знає.

Що стосується людей, то ось цей «сік» пов’язаний з таким словом, яке називається візія. Наприклад, можна уявити картинку, як виглядає щаслива сім’я, як на свято з’їжджаються радісні діти, як всі сидять за великим столом і розмовляють один з одним. Уявити легко, але також важливо чітко зрозуміти, що треба робити, щоб ця картинка стала реальністю.  Візія – це те, на що людина може опиратися в житті, чим себе заспокоювати.

Методист з поведінкових наук Стефан Гаррос якось поділився своїми спостереженнями та відмітив, що найбільш успішними є ті люди, які змінили парадигму мислення. Саме містер Гаррос запропонував акронім VUCA.

Він відмічає, що раніше світ був SPOD (Steady, Predictable, Ordinary, Definite/Стійкий, Передбачуваний, Простий, Визначений). А зараз світ став VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity/Непередбачуваний, Непевний, Складний, Неоднозначний).

Люди не знають, що буде завтра, тому що світ непередбачуваний. І справа в тому, що кожного дня одна непередбачуваність накладається на іншу, бути готовими до кожної наступної неможливо. Але існують чудові інструменти, якими можна давати відповідь: адаптивність, візія, ясність та сенси.

Створювати життєві опори

Аби пояснити, що таке непевність сучасного світу можна уявити, що одного ранку ми прокидаємось і дізнаємось, що у нас забрали улюблені олівці, якими ми любили створювати картини і планують їх спалити. Тобто, VUCA-світ робить дуже цікаву річ: в якийсь момент забирає те, на що люди звикли опиратись. Тому завжди має бути розуміння як діяти зараз, в нових умовах. VUCA-світ пропонує ці розуміння щодня: якщо завтра, наприклад, на планеті зникне інтернет, треба буде придумати, що з цим робити.

Важливо створювати в житті опори у вигляді сенсів. М.О. Бердяєв говорив: «Немає ніякого сенсу в житті. Сенс – це вміти створювати сенси.» Велику роль в житті відіграє розуміння того, що нехай у коробці вже немає улюблених олівців, але є 70 чи 80 інших, і ними можна творити щось прекрасне.

«Завжди пам’ятайте, що саме ви є найкращою своєю опорою.»

Про ясність

Пані Юнона впевнена, що одна із задач вчителя полягає в тому, щоб розвиднювати туман в голові учнів, створювати ясність. Саме це є ознакою вчителя з великої літери. Якщо хтось не робить на занятті того, що хоче вчитель, це значить, що учень просто не розуміє.

Ясність та простота допоможе бути конкурентнішими, успішнішими, щасливішими, структурувати мислення. Як говорив Ейнштейн: «Робіть усе просто як можете, але не простіше.»

Просто та ясно – не означає, що треба все спростити. Треба шукати нові креативні шляхи, адже для вчителя це зона розвитку.

А ще вчитель – професія, що потребує певних алгоритмів, адже експерименти з дитячою душею бувають дуже небезпечні. Тому важливо бути гнучкими та знаходити шлях до непростих дітей. Адже найбільше потребують любові ті діти, хто найменше на це заслуговує.

І варто пам’ятати, що будь-який вчинок та поведінка є приводом для педагогічного впливу. Не треба вішати ярлики, а незрозуміле необхідно пояснювати зрозумілою мовою. В психології є закон – зрозумілість подачі вимірюється реципієнтом. Чи зрозуміло людина висловлює свою думку вимірює саме той, кому адресоване звернення.

Отже, завдання вчителя та будь-якої людини у період змін полягає в наступному:

– мати візію, так як це опора для нашої поведінки;

– зрозуміти, що вчорашні опори зникають і треба формувати нові. Зміни – це боляче та страшно, тому, все, що з нами відбувається нормально.

– Також треба створювати ясність та бути гнучкими. Ми маємо бути VUCA-людьми, VUCA-школою, VUCA-вчителями. Так, зараз все по-іншому, але це може стати нашою силою. Ситуація, що ми переживаємо є ненормальною нормою. Наша відповідь – це адаптивність.

Вам може бути цікаво
Більше матеріалів
Цікаве від КМДШ без спаму
Отримуйте корисні статті, новини та анонси подій
Ваше ім'я *
Помилка заповнення
E-mail *
Помилка заповнення
Підписатися