Kyiv
Розвивати підприємницькі навички дитини – важливо. Як створити умови?
11.01.22
403

Розвивати підприємницькі навички дитини – важливо. Як створити умови?

Навчати дітей підприємництву — не значить розповідати семирічній дитині про інвестиції чи B2B маркетинг. Або ще гірше — про «схеми» ведення бізнесу та отримання вигоди будь-яким шляхом. Хоча з поняттям «бізнес» в Україні ще досі інколи асоціюються 90-ті, проте розвиток підприємницьких навичок – це, насамперед, про грамотність та відповідальність, про створення умов, у яких діти могли б прокачувати необхідні компетенції, що згодяться у дорослому професійному житті.

Зайдемо здалеку

Уявімо заняття творчості у школі — викладачка дає першокласнику завдання зобразити ідею та розказати про неї –  чому це цікаво, чим корисно. У четвертому класі знову схоже, трішки складніше завдання, але з обов’язковими складовими — придумати, зобразити, презентувати. Здається, дещо нагадує. Дитина виросте, а навички придумати, зобразити та презентувати залишаться. Придумати технологію, використання якої сприяло б збереженню довкілля; зобразити ідею графічно; презентувати її інвесторам. Погодьтеся, від останнього може залежати майбутнє не лише проєкту, а й довкілля…

Тож, здавалося б, що спільного у занятті з творчості у першому класі з підготовкою до підприємницького дорослого життя? Зв`язок є, і маємо чимало реальних прикладів як серед учнів, так і серед дорослих успішних підприємців, які демонструють важливість прищеплення підприємницьких навичок ще з молодшого шкільного віку.

«Пам’ятаю, як у четвертому класі на занятті «Творча майстерня» викладачка поставила завдання зобразити власну ідею. Що завгодно. Я чомусь накреслив макет будки для лимонаду. Потім ми разом з татом взялися за втілення цього проекту з усіма цифрами та замірами. А ще пізніше приступили до будівництва, яке зайняло 20 годин. На 200 гривень я придбав балончиків з фарбою та розмалював свою будку, покреативив. До речі, найголовніша навичка, що мені знадобилася у моїй справі, це креативність. Без неї я б навіть не розумів, як все це реалізувати.»

Тимур Марченко, учень 5 класу КМДШ_Голосіїв, який влітку 2021 розпочав власний проєкт з цією будкою #lemonboy та за літо заробив $2 тис. на новий велосипед.

Мама наших учениць, підприємиця, Руслана Римарська пригадує: «Я навчалася в музичній спеціалізованій школі, і навчання музики вплинуло на подальше моє життя. Моя викладачка навчила мене бачити музику, уявляти картинки, коли вона звучить. Ось це мистецтво візуалізації мене супроводжує і сьогодні. М’яка навичка візуалізації мені дуже допомагає в бізнесі, в стратегічному плануванні. Адже будь-яку ідею я бачу цілою картинкою, а потім розділяю на частинки, планую, що треба робити, щоб стало ось так як я побачила.»

 

 

Підприємництво у КМДШ

Підприємництво — це про культуру та екологічність, співпрацю та партнерство, чесність та відповідальність. Тому так важливо навчати цьому у школі, створюючи умови, в яких дитина буде зацікавлена досліджувати цей напрямок.

Як каже Анна Петрова, засновниця Startup Ukraine та спікерка факультету з підприємництва у КМДШ «Наступні 20–30 років в кожного буде свій бізнес, кожен буде займатися підприємництвом. Це може бути дві людині в команді, які роблять крутий проєкт, створюють те, що люблять, отримують гарний прибуток і задоволення від життя.

Коли я розповіла учням про власні кейси, як розпочинала свої проєкти з мінімальних інвестицій, вони були здивовані, що можна стартувати з такого мінімуму. Тому на факультеті в КМДШ ми ще й змінюємо упередження щодо бізнесу, яких дуже багато.»

 

 

Факультети з підприємництва у КМДШ — це робота над повноцінними проєктами, які старшокласники пітчать перед відомими підприємцями, отримують рекомендації, а інколи і критику; знову доопрацьовують, словом, готують все до запуску. А дехто навіть втілює в життя власні ідеї.

У молодшій та середній школі підприємництву також приділяють багато уваги. Якось на студії Підприємництва розбирали з дітьми класичні та сучасні системи управління підприємствами: від військових до лінійних. Щоб закріпити знання практично, вирішили провести якісне дослідження у КМДШ. Підготували запитання директорці школи та керівнику формаційної програми про схеми взаємодії, підпорядкування, порядок прийняття рішень, постановку задач та контроль над їх виконанням у мережі КМДШ. Знаходили схоже та відмінне у їх відповідях, зробили висновки та визначили систему управління.

Можливостей для розвитку підприємницьких навичок в КМДШ з кожним днем все більше. Наприклад, на PROJECT FEST у школах команди вчителів, тьюторів, IT-спеціалістів, представляють ідеї проєктів, які учні 5-8 класів втілюють в життя протягом декількох місяців. Щоразу круті та креативні ідеї: від дитячого садка для перепілок, до створення сонячних батарей.

Учні 10 та 11 класів КМДШ взяли участь у Чемпіонаті з ділових ігор для школярів «Athens Brain Wars» та вибороли три кубки: Кращий фінансовий директор, Креативна компанія, Найуспішніша компанія. У ході гри старшокласники були залучені до бізнес-симуляції процесу виробництва соків. Учні мали можливість пройти усі етапи створення компанії – прийом на роботу працівників, документообіг, виробництво, створення реклами, збут товарів.

До речі, в одній з рубрик #кмдш_superhero діти ділилися, що корисного для суспільства вони б зробили в своїй професійній діяльності: колекції одягу з кавової гущі, побудова екологічно чистих міст, сіті фермерство. І це не просто фантазії, а реальні мрії. Тим більше, що, наприклад, про сіті фермерство учні вивчають в КМДШ не як про далеку перспективу, а вже близьке майбутнє, на яке наші учні можуть вплинути.

Ярмарки у КМДШ також велика любов. Адже частіше за все це благодійні ярмарки, до яких діти готуються, створюють цікаву продукцію, долучають батьків, бабусь, дідусів. Прагнення продати якомога більше товарів базується на меті надати більшу допомогу іншим. Це гарний педагогічний підхід, який поряд з розвитком підприємницьких навичок, сприяє розвитку цінностей, якими живе школа, а саме відповідальність та повага.

А ще такі ярмарки – чудова можливість прокачати компетенції маркетингового напрямку. Адже, щоб продати продукцію, важливо ще про неї гарно розказати, пояснити, чому вона буде корисна споживачу, придумати упакування та потурбуватися про сервіс.

Нещодавно в КМДШ провели міжшкільний конкурс бізнес-ідей від дітей «Бомба -ракета». 40 учасників, 11 проєктів-фіналістів та 6 переможців, які отримали Дипломи та грошові винагороди на розвиток власної справи. Учасниками конкурсу були школярі від 6 років. Проєкти, які пропонували діти вражали — виготовлення натуральних чипсів; шапки та шарфи ручної роботи; букети з мила, еко проекти, націлені на збереження навколишнього середовища та зменшення кількості використання пластику. А найголовніше — як діти презентували свої ідеї: із презентаціями, структурою, чіткою аргументацією важливості та користі даного проєкту, з розумінням портрету цільової аудиторії. Діти здатні на неймовірні речі, і справедливо створити умови для виявлення цих талантів.

Наприклад, у Німеччині вже давно існує термін «Шкільне підприємництво», яке інтегроване у навчання. Від дітей ініціатива, від адміністрації шкіл — створення відповідних умов, інколи коучинг. Школярі не просто генерують бізнес ідеї, а й запускають виробничі процеси тих чи інших продуктів. На рівні держави також є підтримка, наприклад, Федеральне міністерство освіти та досліджень фінансує національний молодіжний конкурс стартапів.

У середній школі учні вивчають основи бізнесу: бюджетування, аналіз конкуренції, інвестиції, ціноутворення, рекламу, PR, HR. Мета — навчити дітей складати реальний бізнес-план та не боятись експериментів у бізнесі, вміти приймати сміливі рішення. Старша школа вивчає основи мікро- та макроекономіки максимально на реальних прикладах.

Учні КМДШ дуже люблять тижні підприємництва, адже зустрічаються з успішними підприємцями та дізнаються про внутрішню роботу компаній, концепцію створення бізнесу, роботу над ідеями та помилками, запуск власного проєкту та роботу з командою.

З кожним роком все більше батьків схиляються до того, що дітей змалку потрібно навчати правильному поводженню з грошима. За даними дослідження USAID, проведеного у 2020 році, українці демонструють великий інтерес до фінансової грамотності та її підтримку. Вони прагнуть, щоб діти вчилися розпоряджатися коштами. Наприклад, 70 % хотіли б, щоб дітей навчали в школі, як розпоряджатися своїми фінансами.

Як зазначає викладач фінансової грамотності в КМДШ В’ячеслав Зражевський «Вивчення фінансової грамотності у дітей в молодшому шкільному віці дає розуміння того, що гроші це загальний еквівалент, що все має грошовий вираз. Саме так, не ціну, а оцінку. Це навчає дитину в усьому бачити можливість.»

Мало розказати школярику про основи бізнесу, важливо створити умови для того, аби дитина зацікавилася і занурювалася у дослідження шляхом власних запитань та пропозицій. Ініціювання у школі проєктів, запрошення відомих експертів, організація конкурсів бізнес-ідей, створення на занятті з фінансової грамотності бізнес плану ресторану з healthy food — все це працює в комплексі. І точно дає результати у вигляді впевнених особистостей, які вміють взаємодіяти, вести підприємницьку діяльність як локально, так і у міжнародній площині, і у такий спосіб сприяють розвитку та процвітанню країни.

Більше про уроки фінансової грамотності читайте у статті
Про важливість профорієнтації читайте ТУТ
Більше про самоврядування у КМДШ  –  за посиланням


If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

You may like it
More materials
Interesting from CISC without spam
Receive useful articles, news and event announcements
Your name *
Fill in error
E-mail *
Fill in error
Sign up

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: