Kyiv
Що таке альтернативна школа, та в чому її схожість з навчальними підходами у школі повного дня КМДШ
22.06.18
913

Що таке альтернативна школа, та в чому її схожість з навчальними підходами у школі повного дня КМДШ

Альтернативна освіта – поняття, яке часто можна зустріти на освітніх пабліках та серед спільноти батьків. Хоумскулінг, дистанційна освіта, альтернативна школа… Зупинимося на останньому та з’ясуємо детальніше, в яких саме моментах підходи до навчання в альтернативній школі перетинаються з навчальними підходами у школі повного дня КМДШ.

Індивідуальний підхід, або індивідуалізація навчання в альтернативній школі та школі повного дня

В Україні багато хто схиляється до думки, що вчитель має володіти суперсилою та впродовж 45 хвилин уроку із 45 можливих приділяти увагу кожному з дітей, в той час як їх 18. Так склалося, що здебільшого індивідуальний підхід розуміють дуже по-різному. Насправді, індивідуальний підхід – це, радше, про врахування індивідуального стилю навчання кожного учня – його способу засвоєння матеріалу, темпу навчання тощо. Учитель, працюючи на уроці, підбирає диференційовані завдання, пропонує навчальний матеріал не тільки для аудіо-учнів чи учнів-«візуалів», а й для «кінестетиків», практикує кооперативне навчання, яке теж допомагає учням бути постійно задіяним на уроці, а не чекати довго «своєї черги». Деякі предмети в КМДШ викладають у малих групах відповідно до темпу дітей сприймати новий матеріал. Зокрема за таким критерієм здійснюється розподіл учнів на групи англійської мови. 

Індивідуальний підхід передбачає і вибір студій відповідно до зацікавлення дітей. Звісно, Сашку та Микиті не може однаково подобатися математика або ж один вид спорту. Один любить IT-технології, інший – мріє в майбутньому працювати над розробкою медичних препаратів від складних хвороб. Індивідуалізація навчання у школі, як альтернативній, так і школі повного дня, гарантує знаходження вектору розвитку для кожного учня, допомогу в окресленні навчальних та життєвих цілей та підтримку під час їх досягнення. У школах КМДШ у Києві та Львові цілебудування – дієвий інструмент, який люблять наші школярі. На заняттях «Я – особистість» учні разом із ментором або психологом ставлять навчальні цілі, цілі на канікули, розробляють покрокові плани їх досягнення, розписують допоміжні інструменти та методики, згодом – аналізують результат і обов’язково пропрацьовують помилки.

Підготовка до реального життя або розвиток компетентностей в альтернативній школі та школі повного дня

Даний підхід також співзвучний між альтернативною школою та школою повного дня. Як би цікаво та захопливо вчитель не розповідав про якийсь науковий досвід, це не матиме суттєвого значення та результату, якщо дитина не спробує його повторити на практиці. Можна безліч разів говорити дітям, чому важливо вміти працювати в команді, але якщо не стимулювати командної роботи на занятті, теорія залишиться тільки теорією. Усвідомлений досвід є рушієм ефективного компетентнісного навчання. Реальне життя розпочинається не за межами школи, а як тільки дитина ступає на поріг навчального закладу. Тому кожне заняття у школі має стати не багажем нудної теорії, а цікавим дослідженням, завдяки якому діти відкриють всі грані прекрасного світу. Метод проєктів, т. зв. проєктні занурення КМДШ сприяють цьому.

Вибір додаткових гуртків та студій

У цьому моменті підходи альтернативної школи та навчальні підходи в КМДШ мають найбільше спільного. Чим би дитина не любила займатися, які напрямки не хотіла б спробувати – в КМДШ вона отримує можливість розвивати свої найрізноманітніші таланти та вподобання: чи то сучасні види спорту, чи наука, можливо, інформаційні технології або ж благодійність. КМДШ-школи у Києві та Львові пропонують різноманітні студії, клуби мистецького, наукового та спортивного спрямування, у яких діти можуть розвивати свої здібності, реалізувати свій потенціал та здобувати практичний досвід. Відмінність між школою повного дня та альтернативною школою полягає лише в тому, що в першому випадку дитина обирає додатковий розвиток не замість основного навчального процесу, а додатково, що є значною перевагою. Адже ми впевнені, що як би не намагалися ділити дітей на гуманітаріїв та «технарів», математика потрібна навіть художнику. Просто важливо вміти закохати в неї дитину.

Атмосфера навчального середовища

Коли дитина охоче спішить до школи – це найважливіший показник того, що в освітньому закладі панує хороша атмосфера. Саме цього мають прагнути усі школи України. Компонентами хорошої атмосфери є повага до людської гідності кожної дитини, право кожного школяра висловлювати свою позицію, шукати власну стратегію розв’язання проблеми/ задачі, «креативити», а не користуватися готовими рішеннями, брати відповідальність за власні ініціативи, святкувати перемоги у разі успіху й конструктивно ставитися до помилок. Вчителі, тьютори і ментори КМДШ створюють саме такий простір для розвитку. А ще гарного настрою додають чудові будівлі КМДШ-шкіл, добре обладнані кабінети та зони відпочинку, укомплектовані бібліотеки тощо.  

Маленькі класи: чому це важливо як для альтернативної школи, так і для школи повного дня

Щоб забезпечити індивідуалізацію навчання, компетентнісний підхід та право учнів на вільне висловлювання думок чи пошук власної стратегії розв’язання проблем, потрібні невеликі класи. Дослідження свідчать, що 18-20 дітей – це оптимальна кількість учнів для навчання: з одного боку, є достатньо часу на тренування предметних умінь, з іншого, – є достатній рівень соціалізації дітей, який допомагає формувати їхні соціальні компетентності, відчувати себе «причетними» та «визнаними». 

Ми впевнені, що яким би способом дитина не здобувала знання, чи в альтернативній школі, чи у школі повного дня, сучасна освіта в Україні повинна бути націлена на надання практичного досвіду та розвитку особистості, яка вміє приймати самостійні та колегіальні рішення на основі цінностей.


If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

You may like it
More materials
Interesting from CISC without spam
Receive useful articles, news and event announcements
Your name *
Fill in error
E-mail *
Fill in error
Sign up

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: