Kyiv
Що таке лідерство та навіщо у школі розвивати лідерські якості 
19.04.21
2115

Що таке лідерство та навіщо у школі розвивати лідерські якості 

Більшість батьків прагне, щоб їх діти росли лідерами та здобували у школі лідерські якості. Хтось розуміє під лідерством завжди бути першим, не дивлячись ні на що. Інші вважають, що лідерство – це вести за собою команду. До речі, до останнього пояснення цього терміну схиляється переважна кількість топ-менеджерів та управлінців.  

Барт Нанус, професор Школи ділового адміністрування при Південно Каліфорнійському університеті та співавтор книги «Лідери: стратегії відповідальності», вважає, що лідер володіє сімома основними здібностями: прозорливістю; мистецтвом здійснення змін; здатністю до побудови організацій; здатністю до випереджаючого навчання; ініціативністю; здатністю розуміти взаємозалежності; високою чесністю і цілісністю характеру.

Джеймс О’Тул, віце-президент знаменитого Aspen Institute, в якому отримали підготовку багато відомих керівники, виділяв такі якості справжнього лідера: цілісність особистості, довіра, здатність слухати, повага до підлеглих.

Як бачимо, в двох випадках жодного натяка на те, що лідерські якості якимось чином пов’язані зі зверхньою поведінкою, жагою здаватися кращим ніж інші тощо. Навпаки, це прагнення стимулювати до розвитку тих, хто тебе оточує, брати відповідальність за свої вчинки, бути уважним до інших.

В КМДШ-колах, у Києві та у Львові, ми схиляємося до думки, що лідерство – це комплексне поняття, яке включає ряд вмінь, навичок, компетентностей: критичне та креативне мислення, емпатія, позитивне мислення, вміння дивитися на проблему широко та аналізувати її з різних точок зору. Розвивати ці навички потрібно з дитинства, паралельно, комплексно. Лише в такому випадку можна виховати справжнього лідера.

Навчальний процес шкіл КМДШ побудований таким чином, щоб мотивувати учня шукати і розв’язувати проблеми. Наприклад, це може відбуватися через проєктні занурення. Якось учні старшої школи КМДШ у Києві захищали проєкти, пов’язані з проблемами екології та навколишнього середовища. Одна з команд представила ідею пристрою для сортування паперу, до якого прикріплений спеціальний прилад, що зважує папір та показує, скільки дерев у результаті врятовано. 

У школі КМДШ у Львові ми часто проводимо освітню симуляційну гру Модель ООН, де обговорюємо глобальні проблеми у форматі Генеральної Асамблеї ООН. Наприклад, на одному із засідань комітету ЕКОСОР розглядали питання загрози міжнародному миру та безпеці. Делегати виокремили основні напрямки обговорення, які потребують втручання міжнародної спільноти на рівні рекомендацій ООН: наркоторгівля, проблема ядерної безпеки, терористичних атак, поширення епідемій. Тобто учні намагалися запропонувати ідеї вирішення реальних проблем глобального рівня.

За допомогою таких підходів учні вчаться брати на себе відповідальність, співпереживати та в командах шукати способи вирішення тих чи інших питань. А це є обов’язковими рисами справжнього лідера.

Крім того, лідерство проявляється через готовність помилятися і визнавати помилки. В школах КМДШ, як у Києві, так і у Львові, запроваджено курс «Я-особистість», під час якого учні вчаться аналізувати помилки, правильно до них ставитися, робити висновки, будувати нові стратегії досягнення цілей. Тобто навчаються розуміти, що помилка – це шанс зробити щось краще, по-іншому, але це не катастрофа. На нашу думку, справжні лідери – це люди, які також не бояться помилок, і не залякують помилками інших. 

Можна зробити висновок, що лідерство складається з багатьох навичок та компетентностей, які варто розвивати гармонічно та комплексно, з самого дитинства. 

 


If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

You may like it
More materials
Interesting from CISC without spam
Receive useful articles, news and event announcements
Your name *
Fill in error
E-mail *
Fill in error
Sign up

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: