SMART-освіта як світовий тренд організації навчального процесу

SMART-освіта як світовий тренд організації навчального процесу

✓ Що таке SMART-освіта
✓ Якими підходами повинна керуватися сучасна школа

Розповідає Оксана Буковська, директор Креативної Міжнародної Дитячої Школи у місті Києві, вчитель вищої категорії, кандидат педагогічних наук, автор більше 100 науково-методичних праць та підручників.

«Ми, як викладачі, постійно ставимо перед собою запитання: якою повинна бути освіта? Адже сьогодні багато освітніх питань можна розв’язати за допомогою online-інструментів. Тому дуже важливо розуміти сенс навчання, адже інколи виникає парадокс: чим більше ми вчимося, тим більше ми знаємо; чим більше ми знаємо, тим більше забуваємо; чим більше забуваємо, тим менше ми знаємо; для чого тоді вчитися?»

Відповідь на це запитання не є однозначною для кожного. Генрі Форд стверджував, що найважча робота у світі – думати власною головою.

Сучасна школа повинна реалізувати в навчальному процесі такі напрями, як комплексне розв’язання проблем, розвиток різнобічного мислення – критичного, креативного, логічного, системного; взаємодію з людьми, емоційний інтелект, вміння формулювати власну думку та приймати рішення; орієнтуватися на те, щоб задовольняти як освітні, так і життєві запити, вміння вести переговори, гнучкість мислення.

Сьогодні багато шкіл, у першу чергу КМДШ, ламають стереотипи традиційної освіти та намагаються зберегти кращі варіанти, що є в традиційній системі, збагатити їх новітніми ідеями та перейти до підходів «вчити вчитися» та «адаптація до всіх умов та змін життя».

«Ми в КМДШ ретельно моніторили світові тренди та зробили висновок, що дуже важливо розвивати саме розумну освіту, тобто SMART-навчання (Self-directed, Motivated, Adaptive, Resource-enriched, Technology embedded): самостійне, мотивоване, адаптоване, збагачене ресурсами, з вбудованими технологіями.»

Якщо говорити про самостійність, то треба навчити дитину ловити рибку, а не дати їй вже готову. Тому важливо знати, як правильно виховати цю самостійність.

Якщо говорити про мотивацію, то дуже часто можна почути, що зараз діти не дуже мотивовані. Чому? Це якраз лежить у старій парадигмі навчання. У С.Я. Маршака є чудовий вірш, який дуже підходить для того, щоб описати цю ситуацію:

Он взрослых изводил вопросом «Почему?»
Его прозвали «маленький философ».
Но только он подрос, как начали ему
Преподносить ответы без вопросов.
И с этих пор он больше никому
Не досаждал вопросом «Почему?».

«Якщо батьки не дають дитині можливості ще змалечку ставити запитання, а одразу нав’язують свої відповіді, дитина втрачає мотивацію до будь-чого. Тому, коли в КМДШ приходять нові учні, ми дивимося, чи збережені ось ці краплинки допитливості і намагаємося їх всебічно розвивати.»

Адаптивність/адаптація – це не тільки адаптація дитини до умов школи, це адаптація у більш широкому розумінні. У школі стикаються декілька вікових категорій – діти, підлітки, тьютори, вчителі середнього та старшого віку. Кожен має свій життєвий досвід, відповідає певній віковій категорії та психології цієї категорії. Щоб вчитель і школа були успішними та сучасними, повинна бути адаптація не тільки учня до школи, а й вчителя до учня.

– ✿ –

«Яка повільна країна! — сказала Королева. — Тут, розумієш, треба бігти зі всіх ніг, щоб тільки залишитися на тому ж місці. Якщо ж хочеш попасти в інше місце, тоді треба бігти принаймні вдвічі швидше».

«Це правило Червоної Королеви надає саму суть ідеології розвитку «вчити вчитися»: якщо ми хочемо бути успішними в XXI ст. — столітті змін, нових технологій та, головне, нового покоління, — нам як учителям треба бігти принаймні вдвічі швидше, щоб не тільки не відставати від наших власних дітей, учнів, але разом з ними зробити найголовніше відкриття у світі — відкриття самих себе.»

– ✿ –

Що стосується програм, то ми адаптуємо їх до рівня дітей, щоб надати можливість поступово зростати. І тут дуже важливо не вбити ось це запитання «чому».

Ресурси. В КМДШ ми надаємо велику увагу сучасним ресурсам та технологіям – IT, науково-дослідним, digital-технологіям.

Весь навчальний процес у КМДШ передбачає розвиток комунікації, колаборації, критичного, креативного мислення, дослідництва. А вчителі – це ті професіонали, які співпрацюють з дітьми, а не просто викладають матеріал. Саме на такому підході повинна будуватися сучасна освіта та сучасна школа з міжнародними освітніми трендами.

Корисні матеріали для ознайомлення: 

1. Adapting Education to the Information Age. The White Paper for ICT in Education of Korea. MEST and KERIS (2011).
2. E-Learning in the Republic of Korea. Dae Joon Hwang, Hye-Kyung Yang, Hyeonjin Kim. UNESCO Institute for IT in Education. 2010.
3. КОРЕЙСЬКА КОНЦЕПЦІЯ SMARTОСВІТИ: ЗАГАЛЬНЕ НАВЧАННЯ, ЦИФРОВІ ПІДРУЧНИКИ І SMART-ШКОЛИ\ Л. М. Корсунська, Інститут обдарованої дитини НАПН України, м. Київ, Україна

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.