Київ
Як та навіщо розвивати просторове мислення
16.11.18
2398

Як та навіщо розвивати просторове мислення

«Дитяча фантазія безмежна, тому надзвичайно важливо створювати всі умови для її виявлення, розвитку та реалізації»

Що таке просторове мислення, чому воно необхідне кожній людині, які «інструменти» використовувати для розвитку просторового мислення у дітей – розповідає викладач курсу «Творча майстерня» у КМДШ, лауреат трьох конкурсів «Вчитель року» – Ірина Гаврилюк.

1. Що таке просторове мислення? У чому полягає його основна функція?

Просторове мислення – це мислення в 3D-форматі, здатність генерувати ідеї, малювати в уяві, це важливий вид розумової діяльності та чи не найголовніша навичка кожної людини. Тому наше завдання – навчити дитину думати через призму творчості. Навіть кредо нашої школи звучить як «Школа, яка вчить думати». Якщо дитина навчиться розмірковувати і просторово мислити, то технічні моменти створення композицій, малюнків, архітектурних споруд будуть даватися набагато легше. Всі мої заняття розпочинаються із запитання, що спонукає до роздумів. Я роблю все для того, щоб у творчій роботі діти задіювали мозок.

У шкільному коридорі у нас є настінна 3D-композиція під назвою «Індійський океан». Ця композиція – результат творчості дітей та їх просторового мислення. Одного разу я поділилася з учнями враженнями від подорожі до Індійського океану, розповіла все, що бачила і все, що мене дуже вразило. Діти намалювали це в своїй уяві, накинули на папері ескізи, а потім ми вирішили реалізувати їх через 3D-картину, в об’ємі. Виявляється, дитяча фантазія безмежна, тому надзвичайно важливо створювати всі умови для її виявлення, розвитку та реалізації.

2. Просторове мислення – це більше вроджена навичка чи те, що треба набувати і постійно тренувати?

Безумовно, просторове мислення – це те, що потрібно набувати, постійно тренуючись. З деякими дітьми дуже легко вдається реалізовувати просторові ідеї, а деяким дітям потрібно приділяти більше уваги. Але все це піддається коригуванню, просто до кожного потрібен підхід.

3. Як та внаслідок чого у людини формується просторове мислення?

Я вважаю, що кожна із шкільних дисциплін сприяє розвитку якоїсь частини просторового мислення, якоїсь її сторони. Наприклад, як розвивається просторове мислення на заняттях з літератури – учні читають оповідання та створюють в уяві власні картинки, фантазують. А потім у творчій майстерні ми реалізовуємо ось ці картинки через композиції, архітектурні споруди, 3D-малюнки. Ще нам допомагає математика, особливо, коли у дітей починається тема «Перспектива».

Якщо над розвитком просторового мислення працювати на всіх уроках – на фізиці, математиці, хімії, логіці – то така комплексна робота принесе колосальний результат.

4. За допомогою яких «творчих інструментів» можна розвинути просторове мислення? Як ви це робите на курсі «Творча майстерня» у КМДШ?

Насамперед потрібно спонукати дитину до роздумів. Думати – це «вищий пілотаж» в будь-якій професії. Я завжди вимагаю від дітей добре обдуману ідею, тому що без цього неможливо розвинути просторове мислення. Перед тим, як приступити до створення чогось своїми руками, мені важливо знати про що мріє дитина, як це уявляє.

Наприклад, зараз нам потрібно оформити ялинку. Пам’ятаю, першу ялинку ми робили з крупи, наступну – з дерева та ниток, третю – повністю зшитою та розписаною. І ось зараз перед дітьми стоїть завдання – згенерувати ідею ялинки, яка абсолютно не буде схожа на попередні. Ми обдумуємо, робимо на папері ескізи, а потім голосуємо за найоригінальнішу ідею та реалізовуємо її в об’ємі. Учні генерують просто космічні ідеї!

Хочу привести ще декілька прикладів. Якось у нас була тема «Ілюзія». Ми відтворювали все навпаки, наче у задзеркаллі. Ще одного разу я зібрала в мішок різні предмети та запропонувала кожному учню «наосліп» вибрати по одному, придумати історію, пов’язану з цим предметом та відобразити це на папері. Також на одному з уроків діти створювали машину часу з підручних матеріалів, опираючись на власні фантазії… Ось такі «інструменти» найдієвіші.

5. У яких професіях без просторового мислення не обійтися?

Неможливо бути успішним архітектором, дизайнером інтер’єру чи 3D-дизайнером без вміння просторово мислити. Тому заняття у шкільній «Творчій майстерні» є дуже важливими, вони сприяють подальшому професіному успіху. Також я вбачаю тісний зв’язок між точними науками та просторовим мисленням.

6. У якому віці варто починати розвивати просторове мислення?

У нашій Школі вихідного дня діти починають займатись з 5 років. Це саме той період, коли варто розпочинати. Звичайно, з молодшими дітьми складніше працювати над розвитком просторового мислення, але можливо.

Пам’ятаю, у нас була тема «За мотивами Леонардо да Вінчі». Я ознайомила дітей з його роботами, а потім поставила завдання створити щось самостійно, опираючись на побачене. Діти створювали композиції, що можуть рухатись – це великий крок вперед.

7. Декілька секретів від вас. Як правильно організувати домашню ігрову активність, щоб вона була спрямована на розвиток просторового мислення?

Насамперед потрібно постійно запитувати, що дитині цікаво. Діти завжди із задоволенням розповідають, що їх сьогодні вразило, здивувало, змусило радіти, сміятись. Інколи дитина може запам’ятати всього лиш смачний обід і це вже є тема для роздумів. Можна про це поговорити, створити дизайн кухні, наприклад, або ж побудувати щось тематичне за допомогою конструктора.

Моя донька з дитинства цікавилась всім, що було пов’язано з архітектурою і постійно розповідала про те, що її цікавило. Ми разом заглиблювались в конкретну тему та конструювали, тобто завжди могли відтворити щось цікаве з підручних матеріалів.

Дуже добре для розвитку просторового мислення відвідувати музеї. У період карантину багато музеїв надали вільний онлайн-доступ. Поговорили про воду – відвідали музей води; поговорили про книжки – музей стародавньої книги… Одного разу ми з донькою їздили в Радомишль, там є музей, де всі бажаючі можуть спробувати власноруч виготовити папір з трави. Такі моменти дарують дітям незабутні емоції.

Прекрасно, коли батьки беруть активну участь в житті дитини, у розвитку її просторового мислення, уважні до того, чим дитина цікавиться та підтримують її.

© КМДШ


Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Вам може бути цікаво
Більше матеріалів
Цікаве від КМДШ без спаму
Отримуйте корисні статті, новини та анонси подій
Ваше ім'я *
Помилка заповнення
E-mail *
Помилка заповнення
Підписатися

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: