Київ
КМДШ_story#3. Очікування&реальність. Як співпрацювати з сучасними підлітками
10.10.19
295

КМДШ_story#3. Очікування&реальність. Як співпрацювати з сучасними підлітками

Наші одинадцятикласники – щасливчики. Мають тьютора, для якого підлітковий вік вихованців – не проблема, а цікавий виклик. Більше того, пан Юрій Захарчук знає, як підібрати ключик до серця кожного учня. З повагою розповідає про своїх дорослих КМДШат та переконаний, що учні відчувають, коли до них ставляться як до особистостей. Давайте більше дізнаємося про нашого супергероя.

Легше приборкати дракона чи працювати з підлітками?

Сучасних підлітків багато у чому звинувачують: невиховані, пасивні, безграмотні, залежні від соцмереж, окрім телефонів їм, мовляв, нічого не потрібно. От і виходить, що легше приборкати дракона, аніж знайти спільну мову з поколінням Z. Ця тема ой яка давня, я би додав, – вічна! Над нею міркував ще І.Тургенєв у романі «Батьки та діти».

Згадайте, що писали про дітей ще древні шумери. Що діти жахливі, молодь просто нестерпна, все занепадає, а раніше все було інакше. Тому мені складно сприймати нарікання на дітей без усмішки.

Підлітковий вік – це період опору і протесту, з яким так складно впоратися дорослим.

Слухняна, тиха дитина, котра з усім погоджується і ніколи не «воює», як на мене, повинна викликати більше приводів для хвилювань.

Усі ми проходили цей нелегкий період дорослішання, але час, однозначно, накладає свій відбиток. Сьогодні підлітки дещо відмежувалися від батьків, учителів, створивши власний віртуальний світ. Помічаю, що дітям в рази простіше поділитися думками, відкрити свої почуття у «прямому ефірі» Instagram, ніж поговорити тет-а-тет з дорослим. Але в усьому є свої плюси і мінуси. Нікуди не зникла потреба щирого спілкування, людина потребує спілкування у соціумі, а діти в цілому залишаються дітьми.

Очікування&реальність. Як ви уявляли роботу з підлітками до КМДШ?

До КМДШ я мав 8-річний досвід роботи з підлітками – і отримував від цього неабияке задоволення. Але в мене, як і в кожного вчителя, завжди виникало багато запитань – як краще вчинити у певній ситуації, можливо існують ще якісь шляхи вирішення цього питання, як не нашкодити, а допомогти і тому подібне.

КМДШ поглибила мою методичну і психологічну базу роботи з дітьми. Школа на постійній основі навчає педагогічний колектив чомусь новому, відкриває перед нами нові можливості творчих підходів до дітей – і це надає крила.

Багато педагогів стверджують, що школи мають перейти до викладання «Чотирьох К» — навичок критичного мислення, комунікації, колаборації (роботи в команді) та креативності. Зараз, під час своїх уроків я зменшую важливість «технічних умінь» та роблю наголос на загальножиттєвих навичках.

Вважаю, що найважливішою буде: здатність пристосовуватися до змін, вивчати нове та зберігати душевну рівновагу в незнайомих ситуаціях.

У чому ви схожі з вашими учнями?

На жаль (або на щастя 😊) схожі ми з учнями тим, що не завжди встигаємо розслаблятися. Ми маємо такий природний натиск, що нам і не потрібно це робити, адже навчаючись чи працюючи в КМДШ, ми як генератори, постійно перебуваємо в русі. У конструктивному, вільному, творчому русі. Не у безглуздому виконанні чиїхось бажань, вимог і мрій, а у власній обраній творчій діяльності. Головне, що ми не боїмося перевантаження – улюбленою справою неможливо перевантажитися.

Чим цікавляться тінейджери?

Тінейджерів цікавлять інновації та прогрес. Вони з фантастичною швидкістю вчаться користуватися новинками техніки, дітей захоплюють подорожі та спілкування. Вони хочуть пізнати незвідане, побачити якомога більше, для них не існує кордонів недосяжного.

Яким вони бачать своє майбутнє?

Сучасні підлітки, як і усі ми, хочуть бути успішними – і це прекрасно! Кожне покоління має свої уявлення, як досягти цієї мети. І знаєте, їхня красива картинка майбутнього має свої плюси і мінуси. Вони не прагнуть навчатися заради статусу відмінника, золотої медалі чи червоного диплому. Важливо знайти себе в улюбленій справі і бути у ній професіоналом – а це і є запорука як гідної оплати, так і задоволення від справи.

Вони впевнені, що кожна професія є важливою. І лише оцінки у школі не зроблять когось щасливим або нещасним. Основою їх мотивації є жвавий інтерес до навчання.

Чи повинен ментор бути на одній хвилі зі своїми учнями? У чому це має проявлятися?

Ментор зобов’язаний бути на одній хвилі зі своїми учнями. Адже наша мета – забезпечити комфортне перебування учнів у стінах школи, а це можливо лише тоді, коли ми знайдемо ключі до дитячих сердець. Ми товаришуємо, наші відносини є «діловими».

Запевняю вас, учні відчувають, коли до них ставляться як до особистостей, коли їх чують.

Я не займаю авторитарну позицію суворого керівника, який те й робить, що наказує і вигадує заборони. Звичайно, якщо дитині дати повну волю, вона може дезорієнтуватися. Тому без встановлення певних рамок ніяк. Суспільство так і живе: тиск молодості зсередини стримується тиском зрілого покоління ззовні.

Щоб бути на одній хвилі з дітьми, потрібно бігти поряд з ними, а краще – бути на крок попереду, – а це, погодьтесь, виклик для дорослого. Напевно, мені допомагає невелика різниця у віці з моїми одинадцятикласниками.

Ми маємо багато спільних інтересів: фільми, музика, подорожі. Я можу підтримати їхню розмову, на щастя, розумію їхній сленг, щиро проникаюсь їхніми турботами, намагаюсь бути для них другом.

Яким тінейджери бачать своє майбутнє?

Багато учнів вже вирішили, куди будуть вступати, які спеціальності оберуть. Кожен з них розуміє, що по закінченню ВНЗ розпочнеться певна нестабільність. Так, саме нестабільність. Учні впевнені: якщо вони не відмовляться від стабільної ідентичності, роботи чи світогляду, то ризикуватимуть залишитися позаду.

Щоб стати в майбутньому конкурентоспроможною не тільки економічно, а й соціально, найближчим часом молодь буде невпинно навчатися та винаходити себе знову і знову.

Чи легко зацікавити навчанням сучасне покоління? Яких зусиль докладає школа, щоб утримати інтерес сучасних підлітків до навчання?

Цікаве навчання – сьогодні виклик для освіти. Діти мають доступ до неосяжного інформаційного простору, вони все «гуглять». І життя не вистачить перечитати усе, що вміщає в себе світова інформаційна павутина. Тому останнє, що повинен робити вчитель, – це давати учням ще більше інформації. Її в них уже забагато.

Натомість їм конче слід розвивати здатність критично аналізувати цю інформацію, вміти розрізняти головне і другорядне. Та понад усе — формувати з багатьох дрібних шматочків інформації цілісну картину всього світу.

КМДШ вдається ламати стереотипи.

Наше завдання – зробити дітей щасливими і підготувати до життя в такому цікавому світі. Кожен учень нашої школи – це особистість, яку поважають, чують та цінують. Дитина має психологічну підтримку, її завжди готові вислухати і допомогти. Погляньте на наших учнів: хтось сприймає інформацію, сидячи за партою, інший зручно вмощується на пуфі, комусь зручно навчатися стоячи, а ще комусь вкрай потрібно переміщуватися класом, щоб засвоїти знання.

У нас немає дзвінків: ми спонукаємо дітей планувати свій час. Ми потурбувалися про веселі перерви: учні не нудьгують, стоячи під стінами кабінетів. Діти можуть порозважатися у сухому басейні або ж перепочити у затишних сотах (спеціальних зонах відпочинку). Інтерактивні засоби навчання, оснащені лабораторні кабінети – усе це викликає неабиякий інтерес до навчання.

Чому навчаєтеся у ваших учнів?

Спілкування з дітьми – це те, без чого я не уявляю свого життя.

Це мій «бальзам на душу», моя енергія та сила. Я захоплююсь тим, з якою швидкістю вони сприймають інформацію, як прагнуть пізнати нове і незвідане. Яку кількість справ тінейджери можуть робити одночасно. Якими чесними і впевненими вони є. Як іноді підлітки контраргументують думки, з якими не згодні. Як прагнуть бути почутими, довести свою позицію. Не бояться бути неідеальними, особливими. Підлітки відкриті до спілкування – у дітей у друзях в соцмережах може бути і вчитель, і тьютор, і директор.

Улюблена книга Робін Шарма «Святий, серфінгіст і директор».
Улюблена цитата «Я не чекав натхнення. Успіх прийшов після того, як я щодня вставав і працював для досягнення мети».
Вид спорту – важка атлетика.
Улюблене заняття подорожувати.

*КМДШStory – cерія життєвих історій про талановитих людей, що творять майбутнє разом з КМДШ. Більше цікавих історій про тих, хто працює поруч шукайте за хештегом #кмдшstory


Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Вам може бути цікаво
Більше матеріалів
Цікаве від КМДШ без спаму
Отримуйте корисні статті, новини та анонси подій
Ваше ім'я *
Помилка заповнення
E-mail *
Помилка заповнення
Підписатися

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: