Київ
Як привчити дитину до читання?
20.03.20
261

Як привчити дитину до читання?

Оксана Шпортько, дитяча письменниця та викладачка курсу “Я – письменник” у КМДШ_Weekend про те, як показати дитині, що читати важливо та про навички, які отримає дитина через читання

Оксана Шпортько є авторкою дитячих книжок, казкотерапевтом та викладачкою перевтілення “Я – письменник” у Школі вихідного дня КМДШ у Києві. Разом з пані Оксаною ми поспілкувалися про те, які перші кроки у привчанні дитини читати можна зробити та як саме реалізуються ці навички на перевтіленні “Я – письменник”.

 

Пані Оксано, як ви вважаєте, чому навички сторітеллінгу та абстрактного мислення є важливими сьогодні? Та чи потрібні вони взагалі?

Мислення завжди було, є і буде важливою перевагою, в будь-якому середовищі і суспільстві в цілому. Мислити мудро, а говорити доступно – це те, що визначає людину як носія high level skills. Storytelling дає можливість висловлюватися вільно, проявляти своє я, відкривати свій внутрішній світ.

Сьогодні це важливо ще й з огляду на розвиток IT технологій, штучного інтелекту (АІ), появи на ринку праці нових професій і зникнення звичних, так званих нудних, де людина не має можливості проявити такі свої навички як креативність та інноваційність.

Які саме soft skills отримає дитина на перевтіленні “Я – письменник” у Школі вихідного дня? 

Є таке складне поняття – дивергентне мислення. Це здатність людини вирішувати одне завдання чи проблему за допомогою різних підходів, знаходячи декілька рішень. Його порівнюють ще з креативним мислення. Саме ці навички розвиває дитина, звичайно неусвідомлено, бо в процесі створення історій діти проявляють свою безпосередність, любов до навколишнього світу, пізнають його через фантазії і слово.

 

Які підходи ви використовуєте, щоб донести інформацію курсу саме дітям?  Як зазвичай проходить заняття?

Творчо і під гаслом: навчай, розважаючи. Ми вивчаємо теоретичну частину, відповідно до теми заняття, після чого вся група бере активну участь у створенні історії-казки. Тобто наше заняття перетворюється на таке собі середовище, в якому діти знайомляться з граматикою фантазій та мистецтвом вигадування історій (створені на занятті казки обов’язково промальовуються). Минулого року ми з дітьми підготували збірки казок для кожної групи. Діти з нетерпінням очікували книжечки, впізнавали свої малюнки і ідеї, які пропонували для історій.

Багато батьків бажали б зменшити час, який дитина проводить з гаджетами. А читання книжки на думку багатьох – один з найкращих видів дозвілля. Але що робити батькам, діти яких ніяк не хочуть читати.  Як показати, що читати – це круто та ввести це у звичку?

Людина, яка не читає, немає ніякої переваги перед тією, яка читати не вміє. На жаль, це правда. Особливо зараз, коли інформація стала новою валютою. Проте, для дитини – це не аргумент. Тут потрібен інший підхід.

Переконана, нудно – коли не цікаво. Це стосується будь-якого предмету. Якщо не пробудити інтерес, дитині буде все одно – корисно це чи ні, знадобиться ця навичка у майбутньому чи стане безглуздою тратою часу. Томаса Едісона, наприклад, вважали у школі відсталим і рекомендували його матері перевести сина на домашнє навчання. А йому просто було нудно у середовищі, де навчання скоріше за все видавалося генію посереднім.

Так само і Уїнстон Черчілль спрямовував свою увагу тільки на ті предмети, які надихали і відверто захоплювали. Щоправда, варто відзначити, в списку його інтересів були книжки, які він із задоволенням читав, що зрештою допомогло стати у майбутньому блискучим оратором, генієм афоризмів і цитат.

Також не забувайте, що діти в усьому нас наслідують. Пропонуйте гарний приклад, читайте самі. Або слухайте разом аудіокнижки. Формат можна обрати будь-який, в залежності від особливостей сприйняття, головне бажання.

Коли діти запитують мене: «Навіщо читати?» я, відчуваючи їх скепсис, наводжу приклади видатних людей, які вплинули на хід історії і змінили цей світ, читаючи щодня: Білл Гейтс, Ілон Маск, Марк Цукерберг, Річард Бренсон. Діти замислюються, адже для них є важливими лідери думок та авторитетні постаті, люди, які досягли успіху. Будьте у тренді, відчувайте зміни, і тоді зможете мотивувати дітей, бо вони відчуватимуть ваше прийняття змін і готовність до них, а не ваші страхи і заперечення.

 

На вашу думку, чи є різниця, що саме читає дитина? Чи будь-який жанр підходить для початку? Наприклад, зараз все більше людей почали сприймати комікси більш серйозно. І взагалі,  цей жанр перезавантажується і стає повноцінним видом мистецтва у очах всіх, а не тільки у прихильників. 

Давайте згадаємо, комікс народжується завдяки тандему двох професіоналів: письменника та художника. Тож діти, самі того не усвідомлюючи залюбки не тільки читають, а й самі створюють оригінальні комікси, приміряючи на себе професію художника та майстра слова. І виходить у них це чудово. Ми часто робимо комікси на заняттях, які проходять в рамках сезонних таборів. Деякі роботи просто фантастичні, хоч зараз можна брати і друкувати у відповідних освітніх виданнях або як окрему авторську роботу.

Ви згадали аудіокнижки. Як письменниця та викладачка, чи вважаєте ви, що аудіокнижка може бути гідною альтернативою друкованої або електронної?

Коли є вибір – це чудово. Аудіо, електронна чи паперова – книжка залишається книжкою і виконує свою головну місію – стає таким собі кінотеатром, у якому можна побачити “оскароносний” фільм. Для дошкільнят і дітей молодшого шкільного віку аудіокнига стане приємною альтернативою, особливо, якщо в ній зібрані яскраві спецефекти (різноманітні звуки природи, голоси персонажів тощо).

Тим не менш, вибір формату – це скоріше питання зручності. Я наприклад, аудіокниги сприймаю важко, бо мені потрібен зоровий контакт і можливість робити нотатки. Для когось навпаки – сприйняття на слух більш прийнятне. В будь-якому разі важливий сам факт читання, ознайомлення зі світом літератури.

Пані Оксано, які лайфхаки є у вас для того, щоб розворушити дитячу фантазію і разом створити якусь історію на папері?

Діти люблять яскравих персонажів, пригоди, страшилки. Одним словом, action. Happy end теж не завадить.

І насамкінець, порадьте 3 книжки, які обов’язково треба прочитати дитині до 12 років.

Я раджу читати казки – українські народні (адже це наші традиції), а також фольклор народів світу. А якщо говорити про три книжки, то цікавими будуть: Казки Барда Бідла, Джоан К. Роулінг; «Пригоди Тома Сойєра», Марка Твена; «Чарівник Смарагдового міста», Олександра Волкова. Звичайно книжок дуже багато, головне, на мою думку, подружитися з ними, хай вони стануть друзями. Це буде вашою найбільшою інвестицією у розвиток інтелекту дитини і її здатності мислити нестандартно.


Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Вам може бути цікаво
16.08.17
119
Корисні статті
Діти та межі
10.12.20
5692
Корисні статті
Як все працює
Більше матеріалів
Цікаве від КМДШ без спаму
Отримуйте корисні статті, новини та анонси подій
Ваше ім'я *
Помилка заповнення
E-mail *
Помилка заповнення
Підписатися

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: