Чому треба розвивати дитячу фантазію та як виховувати за допомогою творчості

Чому треба розвивати дитячу фантазію та як виховувати за допомогою творчості

«Перед нами постає надважливе завдання – активно розвивати дитячу фантазію, яка є двигуном майбутнього.»

Займатися творчістю – це не просто процес, що приносить задоволення, а життєва філософія. Чи зможе людина знайти креативне бізнес-рішення у 35? На цей факт може вплинути те, наскільки вільно їй дозволяли знаходити нестандартні рішення у 5. Тому творчу складову у вихованні дитини по важливості можна оцінити на 10 із 10.

Як за допомогою мистецтва та творчості розвивати дитину, чому цьому потрібно приділяти багато часу та які секрети застосовують у КМДШ-таборах та у Школі вихідного дня – ділиться думками керівник позашкільних форматів КМДШ. Київ Альона Плис.

  1. Чому роль мистецтва та творчості важлива у вихованні дитини?

Сьогодні наша планета потребує нестандартних рішень. Створюються еко-міста, відбувається роботизація, технології йдуть вперед, розвивається штучний інтелект. Для кожної особистості важливим є розвиток нестандартного мислення, адже машини ніколи не будуть так фантазувати, як людина. Перед нами постає супер-завдання – активно розвивати дитячу фантазію, яка є двигуном майбутнього.

Зробити це допомагає мистецтво. Адже саме воно формує смак людини, індивідуальність та незалежність від соціального багажу. Мистецтво розвиває мовлення, уяву та фантазії. Це запорука прогресу!

Створювати умови для того, щоб дитина могла фантазувати та бути митцем цього світу – одна з цілей КМДШ-форматів. Тому ми побудували сучасний та креативний простір, де діти із задоволенням реалізовують ідеї.

Наведу один із прикладів: під час курсу «Я-письменник» наші кемпери зазвичай досліджують певну тему, а на основі отриманих знань пишуть власні історії, ілюстрації,  комікси та створюють авторські книги. А як пишаються своїми роботами!..

  1. Назвіть декілька продуктивних методів виховання за допомогою мистецтва, культури, спорту. Як це роблять у КМДШ-таборах чи Школі вихідного дня? 

У табір чи КМДШ_Weekend дитину віддають для якісної комунікації, розвитку та активного проведення часу. Проектна діяльність супроводжує усі таборові зміни та суботні activities. Наприклад, нещодавно ми працювали над 3D-проектом, що досі стоїть посеред холу, бо діти не хочуть його ховати. Це 3D-макет первісного суспільства.

Кожна група дітей працювала над створенням печери, потім ці печери об’єднали в єдиний макет, вийшла велика та яскрава модель суспільства, яку згодом діти озеленювали, населяли людьми та тваринами. Це спільний проект, масштабна командна робота, кожна складова якої пов’язана одна з одною, тому в процесі роботи діти вчилися домовлятися. А ще цей макет –  гра. Учасники через гру пізнають світ та можуть із ним взаємодіяти.

Щоб діти з цікавістю засвоювали знання, ми ось цю інтелектуальну складову накладаємо на ігрові методи.

У процесі гри дитина глибинно вивчає тему, розвиває навички критичного мислення, вчиться прислуховуватися до думки інших, працювати у команді та знаходити креативні, і ,що головне, – власні рішення. Ось такі творчі «прийоми» надзвичайно важливі, в них закладений глибокий виховний сенс.

  1. Декілька порад батькам – на що звертати увагу при виборі табору для своєї дитини?

Звертати увагу на таборову атмосферу. Як це перевірити? Наприклад, у нас є можливість відвідати формат Школи вихідного дня, він схожий із таборовим. Батьки можуть прийти та побачити, у яких умова перебуває дитина, що вона отримує після занять, як організований навчально-розважальний процес. Неодноразово наші батьки відмічали, що у таборі панує дружня атмосфера, діти сприймають тьюторів як старших друзів та неймовірно пишаються своїми таборовими досягненнями.

Звичайно, треба цікавитися наповненням та програмою. Табір – це канікули, дитині має подобатися формат, вона має тут і відпочивати, і розважатися, і здобувати знання. Тому повинен зберігатися баланс між розвагами та навчанням.

КМДШ-табори унікальні тим, що тут дитина може спробувати багато напрямків одразу. Все, що сприяє розвитку особистості можна знайти в одному місці. Тому, я вважаю, що це один із головних критеріїв, за яким нас обирають батьки як крутий дитячий проект.

  1. На яких цінностях будується таборове життя у КМДШ?

Розвиток. Ми вчимо дітей бути самостійними, даємо знання, на основі яких вони можуть приймати власні рішення та висувати пропозиції.

Креатив. Через творчі проекти спонукаємо дітей до нестандартного мислення, вчимо знаходити незвичайні рішення проблем. Наприклад, як проходить процес зйомки реклами у таборі: в ігровій формі діти діляться на групи та працюють над ідеями, складають алгоритми дій, пишуть сценарій. Під час роботи над проектом учасники мають домовитися, як вони організують кожен процес. Викладач, як майстер, пояснює технічні аспекти, але діти самі самостійно роблять висновки та приймають креативні рішення.

Повага. Про повагу ми говоримо завжди. Перед стартом змін у нас є час на знайомство і обговорення правил. Після занять ми часто обмірковуємо питання взаємодії. Діти приходять в новий колектив за якісною комунікацією, а без взаємоповаги її не може бути.

Важливо відмітити повагу тьютора до дитини. Наші тьютори – це не вихователі, а старші друзі. Батьки дуже цінують такий підхід, їм подобається  дружня атмосфера, що панує у нашому просторі, адже тут дитина відчуває себе вільно.

Відповідальність. У роботі над проектами, у командних змаганнях та інших активностях діти відчувають власну відповідальність. Наприклад, коли ми працюємо над творчими проектами, то розподіляємо між дітьми зони відповідальності, щоб кожен відчував важливість своєї роботи, адже це вплине на результат усієї команди.

  1. За вашими спостереженнями, які головні якості діти здобувають у таборі КМДШ? Як змінюються, трансформуються?

Цікаво спостерігати, як діти розширюють свій горизонт, запам’ятовують нові факти, засвоюють знання і використовують їх. Коли ти бачиш такий прогрес – це дуже цінно. У таборі дитина відкривається повністю – активно бере участь у всіх заходах, спілкується та знаходить друзів. Нам дійсно вдається створювати атмосферу, де ніхто не боїться проявити себе та розкритися.

Інколи буває, що діти ніколи у своєму житті не готували їжу, а на таборовому кулінарному майстер-класі в них вийшло щось дуже красиве та смачненьке. Вони так цим пишаються, показують батькам, просять повторити все вдома.

Або ж буває, що батьки запитують, які ми фарби використовуємо для малювання, бо дитині так сподобалося, що просить придбати такі ж додому. У таборі діти відкривають для себе нові напрямки розвитку, якими хочуть займатися вдома.

У таборі вони стають впевненішими, перестають боятися зробити помилку, спробувати щось нове, вільно фантазувати. Протягом таборових змін діти підкріплюються як особистості. І розвиток дуже помітний.

  1. Багато дітей відвідують табори у КМДШ та Школу вихідного дня не один рік. Як вам вдається кожну програму робити не схожою на іншу та знову і знову зацікавлювати зовсім юну аудиторію? Є якісь секрети?

Хочу відмітити людей, які створюють цю неймовірну атмосферу. Це класна професійна команда тьюторів та вчителів, яких люблять діти, з якими вони із задоволенням проводять час.

Що стосується наповнення програм, то для їх розробки завжди потрібне творче натхнення. Мені дуже допомагає попередній досвід, навчання на режисурі, культурології, робота в дитячих центрах, досвід організації дитячих свят. Тому вже є сформований багаж та ракурс як це створювати.

Я постійно цікавлюся тим, що цікаво сучасним дітям та вважаю, що будь-яку тему можна відкрити по-новому. Наприклад, популярну сьогодні тему Космосу можна розглядати абсолютно по-різному: відправитися на експедицію на Марс, зазирнути по ту сторону Місяця, дослідити зірки.

При створенні таборових програм чи програми Школи вихідного дня важливою є інтелектуальна основа та fun-складова. Ми беремо глибоку наукову тему та приправляємо її тим, що цікаво дітям. Таким чином, вони ненав’язливо отримують знання і класно проводять час.

Також не треба боятися надихатися готовими ідеями. Всі ідеї літають в повітрі, вони доступні нам. Ти просто їх доповнюєш і виходить щось нове. Головне знаходитися у постійному пошуку чогось нестандартного.

Вже 7 вересня ми стартуємо з новою та ще яскравішою програмою Школи вихідного дня! Також працюємо над програмою осіннього табору, яку невдовзі анонсуємо.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.